P/D wedstrijden heren 1

Met alle aandacht die de laatste tijd uitging naar het kampioenschap van de dames 1 van VCO zou het bijna worden vergeten maar ons eerste herenteam heeft afgelopen seizoen al in de eerste klasse gespeeld! Ze zijn keurig boven de rechtstreekse degradatiestreep geëindigd maar moesten daarvoor wel promotie/degradatiewedstrijden spelen om in hun klasse te blijven.

Zaterdagmiddag 9 mei was het zover. Heren 1 moest voor de laatste keer dit seizoen aan de bak om handhaving in de eerste klasse te bewerkstelligen. Er moest er worden gespeeld tegen Fama (Smilde) en SSS (Emmer Compascuum), beide teams waren als tweede geëindigd in de tweede klasse.
VCO, dat het deze middag moest stellen zonder Gerard Koerts, hij werd vervangen door Jan Hidde Wilzing, moest duidelijk even wennen aan deze ‘nieuwe’ set-upper. Na een aarzelend begin tegen de smildenaren werd al gauw duidelijk wie de baas was in het veld. De ene na de andere mooie aanval werd opgezet en snoeihard afgemaakt. Vooral Marcel Huisman en Werner Wessels waren op dreef, ze kregen de ballen ook perfect van de zeer goed spelende Jan Hidde. De set-up plek is van cruciaal belang voor een team, het ging perfect!! Ook achterin stond de verdediging goed en na een dik uur spelen was de eerste horde genomen, uitslag 3-0 voor VCO heren 1. (setstanden 25-12, 25-15 en 25-21.

Een half uurtje later stond de tweede en laatste wedstrijd op het program. Een kleine rustpauze met een beetje ouwehoeren met de bal als voorbereiding zorgde er voor dat het team weer scherp aan de wedstrijd begon. Ook tegenstander SSS wist zich geen raad met de onstwedders, voor hun was het al snel duidelijk dat er niets te halen was tegen VCO. Het enige gevaar wat er in sloop was dat men meeging in het mindere niveau van de tegenstander. Dit gebeurde enigszins zodat SSS in de tweede set lange tijd zelfs voor stond. Net op tijd herstelde het onstwedder team zich en wist ook deze set naar zich toe te trekken: 25-21. Hiermee waren al voldoende punten behaald om als eerste in de poule te eindigen. De derde set was daarmee een formaliteit maar ook deze werd met 25-17 gewonnen. Al met al een mooie middag met een even mooie einduitslag. Met dank aan invallers Jan Hidde Wilzing en Ben Wilzing is de doelstelling gehaald: handhaving in de eerste klasse! Proficiat!!!

Aike Wilzing