VCO Meisjes C1 seizoen 2016-17

Aan het eind van het vorige seizoen is er al een uitgebreid verslag geplaatst omtrent de plaatsing van onze meisjes C1 voor de hoofdklasse, medio september zijn de wedstrijden in deze klasse begonnen. Het was voor allemaal, zowel de speelsters als de coach toch even wennen aan alles. Wat zou het niveau zijn van de tegenstanders, scheidsrechters, de publieke belangstelling, allemaal factoren die invloed kunnen hebben op het spel.
Voor ons team begon het gelijk met een kraker; niemand minder dan Emmen C1 was de eerste tegenstander. Het begin van deze wedstrijd was rommelig, er werd nog gezocht naar de juiste posities, harde services werden moeilijk verwerkt en het snelle spel van de tegenstander kon niet worden gevolgd. Na een kwartiertje werd dan ook tegen een 8-2 achterstand aangekeken. Gaandeweg de eerste set kreeg VCO echter grip op de wedstrijd en kroop langzamerhand dichterbij. Met rake klappen en veel servicedruk werden de Emmenaren flink onder druk gezet en bleek eigenlijk al dat ze kwalitatief minder waren dan ons team. De eerste set werd uiteindelijk met 22-25 gewonnen. De andere drie sets gaven hetzelfde beeld. Emmen kwam vlot op voorsprong maar kon uiteindelijk dit niet vasthouden vanwege het kwaliteitsverschil, aan het eind van de westrijd was het dan ook 0-4 voor VCO! De eerste punten waren binnen en het was de volle buit! Daarmee kwam VCO C1 gelijk aan kop te staan en die plek hebben ze de hele competitie niet meer afgestaan. Met tegenstanders uit Hardenberg, Lemelerveld, Schoonebeek, Klazienaveen en meer grote(re) plaatsen verwacht je een sterke competitie maar daarmee kwamen we iets bedrogen uit. De meeste wedstrijden werden met overmacht gewonnen en alleen Tjoba C1 uit Klazienaveen wist 1 set (!) van de Onstwedders te pakken en Thrianta (Schoonebeek) gaf, net als Emmen ook behoorlijk tegenstand. De rest is allemaal met 4-0 gewonnen. En aangezien Emmen hetzelfde deed staan ze nu op nummer 1 en 2 op de ranglijst, waarbij Emmen samen met Tjoba  6 punten achterstand heeft op VCO.
Achteraf kunnen we concluderen dat het wellicht mogelijk was geweest om ons voor de topklasse te plaatsen, maar ja…. Dat is achteraf. Momenteel is de grootste tegenstander van ons team het gevaar dat er te makkelijk wordt gewonnen, dit heeft concentratieverlies en matig spel tot gevolg… Er is tijdens het seizoen nog twee keer aan een toernooi op topklasse niveau meegedaan, hierin werd goed meegedaan met het niveau van topklassers als Veendam, Lycurgus en Doles.
De tweede helft van het seizoen zal de concentratie vast moeten worden gehouden en zal de thuiswedstrijd tegen Emmen het hoogtepunt van het seizoen worden. Als die wordt gewonnen komt een kampioenschap wel erg dichtbij…
We zullen zien, het gaat op zich mooi, er is veel publieke belangstelling bij de thuiswedstrijden en dat geeft ook een extra stimulans om te presteren!